De studierichtingen in de 3e graad secundair onderwijs geven aan waarvoor je wordt voorbereid. Dit is de finaliteit van een richting.
Er zijn 3 mogelijkheden. 6 Taal en communicatie is een richting van de dubbele finaliteit:
= doorstromen naar de arbeidsmarkt of het hoger onderwijs. De richtingen in deze finaliteit hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (=hbo5-opleidingen).
= doorstromen naar het hoger onderwijs. Het zijn dus vooral abstract-theoretische studierichtingen die als doel hebben de leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen.
= doorstromen naar de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktgerichte studierichtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (=hbo5-opleidingen) of voor te bereiden om te gaan werken.
In de richting Taal en Communicatie ligt de focus op het ontwikkelen van jouw communicatieve talenten in het Nederlands, Duits, Engels en Frans.
- Je leert alles over communicatieprincipes, -modellen, -processen en -theorieën, zodat je weet hoe communicatie echt werkt.
- Je gaat zelf aan de slag. Denk hierbij aan het organiseren van vergaderingen, het maken van verslagen, het opstellen en uitvoeren van communicatieplannen en het beheren van data.
- Je wordt een expert in het gebruik van verschillende media en communicatieplatformen, waarbij je leert hoe je deze tools effectief inzet.
- Met ICT als je gereedschap leer je hoe je communicatieproducten en -tools van begin tot eind ontwikkelt en uitwerkt.
- In de taalvakken duik je nog dieper in taal, ontwikkel je je communicatieve vaardigheden verder (zoals notities nemen, herformuleren en redigeren), verken je taalvariatie en leer je over tekstopbouw.
Deze richting is ideaal als je gefascineerd bent door taal en hoe we communiceren, en als je je vaardigheden wilt inzetten in zowel persoonlijke als professionele contexten.
GO! atheneum MiRA troeven:
- Persoonlijk stappenplan richting hoger onderwijs
- Diepgang in het vak
- Lagere periodes plannen en organiseren
- Academische en wetenschappelijke onderzoekscompetenties
- Verder kijken dan aparte vakken
- Hybride uren: zelfstandigheid en verantwoordelijkheid trainen
- Modules: zelf een extra uitdagend lessenpakket samenstellen
Deze richting in het kort
- Principes en processen van communicatie
- Deskundig omgaan en inzetten van media
- Ontwikkelen van communicatietools
- Diepgaande kennis van Nederlands, Frans en Engels
- Communicatieve vaardigheden in het Duits
Modules
In de tweede en derde graad kunnen leerlingen zelf een modulepakket samenstellen. #eigenaarschap
Ze kiezen vrij uit brainchallenges (cognitieve uitdaging) en lifeskills (dagelijks vaardigheden)