De studierichtingen in de 2e graad secundair onderwijs geven aan waarvoor je wordt voorbereid. Dit is de finaliteit van een richting.
Er zijn 3 mogelijkheden. 4 Taal en communicatie is een richting van de dubbele finaliteit:
= doorstromen naar de arbeidsmarkt of het hoger onderwijs. De richtingen in deze finaliteit hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (=hbo5-opleidingen).
= doorstromen naar het hoger onderwijs. Het zijn dus vooral abstract-theoretische studierichtingen die als doel hebben de leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen.
= doorstromen naar de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktgerichte studierichtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (=hbo5-opleidingen) of voor te bereiden om te gaan werken.
In de richting Taal en communicatie leer je vaardig, professioneel en efficiënt communiceren in 4 talen: Engels, Duits, Frans en Nederlands. Hoe zit een taal in elkaar? Hoe leren we elkaar begrijpen? Hoe vermijden we miscommunicatie en waardoor ontstaat die? De juiste communicatie hangt van heel wat factoren af, ook van verschil in culturen.
Je leert ook specifieke communicatiestrategieën, zoals in campagnes, evenementen, projecten, communicatiebeleid in bedrijven, taal in ICT,…
Met deze richting word je klaargestoomd voor zowel de arbeidsmarkt, als voor een verdere taalspecialisatie in het hoger onderwijs.
Onze leerkracht talen aan het woord...
GO! MIRA troeven
- Deze stichting is uniek in de regio
- CLIL: volg geschiedenis in het Engels
- Internationalisering: projecten door contacten met buitenland, uitwisseling met Erasmus
- Als Unescoschool vinden wij Taal en cultuur heel belangrijk
Deze richting in het kort
- Communicatie door een andere bril
- Bedrijfscommunicatie
- Oog voor interculturaliteit
- 4 talen: Nederlands, Frans, Duits en Engels
- Eventmanagement
- Informatica toegepast op gebruik in bedrijfsleven
Modules
In de tweede en derde graad kunnen leerlingen zelf een modulepakket samenstellen. #eigenaarschap
Ze kiezen vrij uit brainchallenges (cognitieve uitdaging) en lifeskills (dagelijks vaardigheden)