De studierichtingen in de 2e graad secundair onderwijs geven aan waarvoor je wordt voorbereid. Dit is de finaliteit van een richting.
Er zijn 3 mogelijkheden. 3 Moderne talen is een richting van de doorstroomfinaliteit:
= doorstromen naar het hoger onderwijs. Het zijn dus vooral abstract-theoretische studierichtingen die als doel hebben de leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen.
= doorstromen naar de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktgerichte studierichtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (=hbo5-opleidingen) of voor te bereiden om te gaan werken.
= doorstromen naar de arbeidsmarkt of het hoger onderwijs. De richtingen in deze finaliteit hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (=hbo5-opleidingen).
In 3 Moderne Talen kan je je talenknobbel ten volle ontwikkelen en een eerste stap zetten richting taalspecialisatie. Het gaat niet enkel om taalbeheersing, maar ook om taalontwikkeling. Je wordt uitgedaagd om veel meer te ontdekken dan de taal alleen en krijgt inzichten over andere culturen, andere levens en andere personen.
Bovendien leer je communiceren in maar liefst 4 talen: Nederlands, Frans, Engels en Duits. Iemand met een uitgebreide talenkennis staat rijk in het leven en kan in het hoger onderwijs met een zeer brede basis in heel wat domeinen terecht.
Onze leerkracht talen aan het woord...
GO! MIRA troeven:
- De leerlingen krijgen extra wetenschappen zodat ze voeling met wetenschappen blijven houden
- Internationale contacten via e-Twinning (Erasmus)
- Taal- en cultuurclusters @MIRA lab, want als Unescoschool vinden we taal en cultuur belangrijk
- CLIL: volg geschiedenis in het Engels
Deze richting in het kort
- Taalbeheersing
- Vaardig en vlot in 4 talen
- Nederlands
- Engels
- Frans
- Duits
- Taalwetenschap
- Nieuwe taal
- Nieuwe cultuur
- Nieuwe rijkdom
Modules
In de tweede en derde graad kunnen leerlingen zelf een modulepakket samenstellen. #eigenaarschap
Ze kiezen vrij uit brainchallenges (cognitieve uitdaging) en lifeskills (dagelijks vaardigheden)