In het 2e leerjaar A (2A) secundair onderwijs krijg je nog steeds basisvorming en bestaat het keuzegedeelte uit meer lestijden.
Via de basisoptie maak je kennis met een domein. Op deze manier kan jij ondervinden of deze leerstof of dit domein jou ligt of niet. Deze basisoptie is niet bindend voor jouw verdere studiekeuze. (uitzondering Klassieke talen / Latijn). Als je bv economie en organisatie kiest, kan je in het 3e jaar nog kiezen voor 3 natuurwetenschappen.
Bij de basisoptie Economie en Organisatie ligt de focus sterk op de ondernemende vaardigheden. De leerlingen richten in deze basisoptie zelf een mini-onderneming op en leren stap per stap wat daar allemaal bij komt kijken.
We maken een businessplan, bepalen een marketingstrategie, leren over prijszetting en kostprijsberekening, voeren het project uit, proberen winst te maken en we maken tenslotte de boekhouding op orde. Doorheen deze stappen scherp je ook je ICT-vaardigheden aan (Excel, Word, flyers opmaken, …).
Natuurlijk focussen we ook op brede economische kennis die we gaan linken met de praktische kant van deze basisoptie.
GO! MIRA troeven:
- Werken met eigen chromebook
- Ruimte voor ondernemingsschap
Deze richting in het kort
- De economische kringloop (hoe staan we in verbinding met elkaar?)
- De consument (koopgedrag, prijsvorming, loonberekening)
- Ondernemingen en organisaties (hoe start je een bedrijf, productieproces, marketing, administratie, winstberekening, …)
- De overheid (hoe heeft de overheid invloed op de prijzen, …)
- Het buitenland (internationale handel)
- Onderzoekende vaardigheden